IJzer

IJzer is een mineraal waar we allemaal wel eens van gehoord hebben. IJzer is belangrijk voor de vorming van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen in ons bloed. Rode bloedcellen zijn verantwoordelijk voor het vervoeren van zuurstof door ons lichaam. Ook is ijzer nodig om in onze cellen energie te produceren en helpt het bij de werking van het afweersysteem.
In de voeding bestaan twee vormen van ijzer, namelijk heemijzer en non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten zoals vlees, vis en kip. Non-heemijzer komt voor in zowel dierlijke als plantaardige producten zoals brood en volkorengraan, peulvruchten, noten en donkergroene bladgroenten, ei en vleesvervangers.
Het ijzer uit plantaardige bronnen wordt beter opgenomen wanneer het samen genomen wordt met vitamine C. Wanneer je bij je maaltijd groenten of fruit eet, neemt je lichaam ijzer dus beter op. Voeg daarom een stuk fruit toe aan je salade, dan wordt het ijzer uit de (groene)groente beter door je lichaam opgenomen.
Vrouwen hebben dagelijks meer ijzer nodig dan mannen door het verlies van ijzer bij de menstruatie. Bij een tekort aan ijzer kunnen klachten als duizeligheid en een verminderd concentratievermogen optreden. Een duidelijk tekort aan ijzer leidt tot bloedarmoede (anemie).
Ook wordt gezegd dat zowel koffie als thee de opname van zowel heemijzer als non-heemijzer verlaagt.

ijzer