Jodium

Jodium is nodig voor de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor de stofwisseling, het ontwikkelen van het zenuwstelsel en een goede groei. Maar in welke voedingsmiddelen zit nou eigenlijk jodium?

Jodium zit voornamelijk in zeevis (voornamelijk kabeljauw), eieren, zuivelproducten en zeewier. Ook is er jodium toegevoegd aan sommige vleeswaren, gejodeerd keukenzout enbakkerszout. Bakkerszout wordt voornamelijk gebruikt door bakkers bij het bakken van broden. Sommige biologische broden of broden die thuis gemaakt worden bevatten vaak geen jodium. 

Dus voor iedereen die bezig is met het koolhydraat arm dieet, let op! Als je geen brood meer eet mis je een grote bron van jodium. In de praktijk krijg ik dan ook vaak de vraag hoe je toch genoeg jodium binnen kunt krijgen als je geen tot weinig brood meer eten. Zorg ervoor dat het brood of broodvervanger wat je eet, bakkerzout of gejodeerd zout bevat. Dit kan je terug vinden tussen de ingrediënten op het etiket.
Ook is het slim om minimaal 1 keer per week kabeljauw te eten. Kabeljauw is de grootste bron van jodium in onze voeding. In eieren zit ook jodium, dus probeer ook 2-3 keer in de week een eitje te eten. Dit geldt ook voor zuivelproducten. Probeer 2-3 porties zuivel op een dag te eten (dit staat ook aanbevolen richtlijnen). Als laatste bevat zeewier ook veel jodium.

Jodium