Vitamine D

Vitamine D, een vitamine waar we allemaal al wel eens van gehoord hebben. Vooral als de zon weer volop aan het schijnen is! Maar waar heb je het voor nodig? En waar haal je het nog meer uit dan alleen zonlicht?

Vitamine D is nodig om calcium in je lichaam op te nemen. Dit is belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Ook speelt het een belangrijke rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.
De belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Onder invloed van zonlicht kan het lichaam zelf vitamine D aanmaken. Komt dat even goed uit nu de zon weer volop aan het schijnen is! Het advies is om elke dag een kwartier tot een half uur tussen 11.00 uur en 15.00 uur met in ieder geval je hoofd en handen onbedekt in de zon te zijn.

Maar je kunt het daarnaast ook via de voeding binnen krijgen. De grootste bron van vitamine D is vette vis. Daarnaast zijn ook vlees en eieren, maar wel in mindere maten, bronnen van vitamine D. Ook wordt vitamine D vaak extra toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

In sommige gevallen wordt Vitamine D door bijvoorbeeld een arts geadviseerd bij te slikken in de vorm van een supplement. Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Het advies is dat kinderen tussen de 0 en 3 jaar 10 microgram EXTRA vitamine D per dag moeten slikken. Dit geldt ook voor vrouwen en mannen met een donkere (getinte) huid, zwangere vrouwen en mannen + vrouwen boven de 70 jaar.

vitamine D