Vitamine A (retinol)

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Dit is een vetoplosbare vitamine dat nodig is voor een goede weerstand. Het wordt soms ook wel anti-infectie vitamine genoemd. Deze vitamine is daarnaast belangrijk voor de groei, de gezondheid van huid en tandvlees maar ook voor een goed gezichtsvermogen. Je herkent het misschien wel dat er altijd gezegd wordt dat wortels goed zijn voor je ogen.

Belangrijke bronnen van vitamine A zijn lever, melkproducten, vis en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A. In Nederland wordt er vaak ook aan verschillende soorten margarine, halvarine en veel bak en braadproducten vitamine A toegevoegd.

Maar let wel op! Een te veel aan vitamine A kan leiden tot ‘hypervitaminose A’ (van het Griekse ‘hyper’ = te veel). Je kunt dan last krijgen van een gebrek aan eetlust, verminderd gezichtsvermogen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, duizeligheid, spierpijn, oogafwijkingen, haarverlies en/of roodheid en schilferen van de huid. Een langdurige overdosering van vitamine A kan ontstaan als je gedurende een langere tijd meer dan 3000 microgram/dag gebruikt. Dit staat gelijk aan het eten van meer dan negen sneetjes brood met leverpastei per dag. Tijdens de zwangerschap kan een teveel aan vitamine A bij daarvoor gevoelige personen de vrucht beschadigen. Daarom wordt het gebruik van lever tijdens de zwangerschap afgeraden. Lever bevat per 100 gram namelijk al 11.000 microgram vitamine A, ver boven de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag. Dagelijks hebben volwassen mannen 800 microgram nodig. Volwassen vrouwen hebben dagelijks 680 microgram nodig. De aanbeveling voor vitamine A is tijdens de zwangerschap verhoogd van 700 naar 800 microgram per dag.
Indien je gebruik maakt van een multivitamine, let er bij de vitamine A dan even goed op dat deze niet meer dan 100% van de ADH bevat. Dit kun je lezen op het etiket.

 

Vitamines en mineralen