Vitamine C

Vitamine C is denk ik de bekendste vitamine die er is. Het is nodig voor het in stand houden van de weerstand, de opname van ijzer en voor de vorming van bindweefsel. Ook is het een antioxidant. Antioxidanten beschermen weefsels en het DNA in cellen tegen vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels.
Maar waar zit dan vitamine C in? Het zit in fruit, groente en aardappelen. En dan voornamelijk in bepaalde koolsoorten, paprika, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien.
Wel is het goed om te weten dat vitamine C oplosbaar is in water. Daarom kan je het beste de groenten die deze vitamine bevatten in weinig water en niet te lang koken omdat ander het risico groter is dat deze vitamine tijdens het koken verloren gaat. Ook helpt het om de groente niet te klein te snijden. Ook is vitamine C gevoelig voor verhitting en zonlicht. Probeer daarom blootstelling aan de lucht zoveel mogelijk te vermijden als producten al gesneden, gepureerd of uitgeperst zijn. Voor dat laatste is het wel zo dat vitamine C in zuur, zoals bij sinaasappel(sap) goed intact blijft.
Een overschot aan vitamine c kan je lichaam heel eenvoudig weer via de urine het lichaam laten verlaten. Een tekort aan vitamine zorgt in eerste instantie voor een verminderde weerstand en verminderde wondgenezing. De meest bekende ziekte als gevolg van een vitamine C-tekort is scheurbuik, vroeger berucht bij bemanningen van zeilschepen op lange routes.

vitamine C